Franchisegever kiezen in een populaire sector

Sommige franchises liggen meer voor de hand dan andere. Naar een koffiebar, drogist of fitnesscenter zal gemiddeld meer vraag zijn dan naar een springkussenverhuur. Het nadeel aan deze populaire sectoren is dat er ook flink in geconcurreerd wordt.

Minder succesvolle ketens kunnen zomaar failliet gaan of worden overgenomen (denk maar eens aan McGregor). Dus hoe wed je nu op het juiste paard? Hoe zorg je ervoor dat je je bij de beste partij aansluit?

Ga op bezoek bij bestaande franchises
Waarschijnlijk ben je al wel eens binnengestapt bij een van deze populaire franchisegevers. Maar als klant kijk je er toch met een ander oog naar dan als toekomstige ondernemer. Probeer van elk merk dat je overweegt een paar vestigingen te bezoeken. Ga daar ook het gesprek aan met de franchisenemer. Hoe ervaren zij het om met deze formule te werken? Waarom hebben ze specifiek voor dit concept gekozen en niet dat van een ander bedrijf in dezelfde sector?

Hoe helpen ze je nieuwe klanten vinden?

Vraag aan de franchisegever hoe ze jou specifiek gaan helpen te concurreren in je stad of gemeente. Waarmee lok je mensen weg bij de concurrenten die er misschien al langere tijd zitten?

Springt de locatie eruit?
Voor veel franchises is locatie enorm bepalend. Waarom zouden mensen een blokje om lopen naar jouw koffiezaak terwijl de concurrent vlak naast de bushalte zit? Wees - zeker in concurrerende sectoren - extra kritisch op de mogelijke locaties voor je vestiging.

Waarin verschillen ze van de rest?
Vraag ook aan de franchisegevers wat hun ‘unique selling point’ is. Waarom is de pizza van Pizza Hut beter dan van Domino’s of omgekeerd? Overweeg hoe overtuigend dit voordeel in jouw oren klinkt.

Zoek het negatieve bewust op
Elke grote franchisegever kent wel een ontevreden oud-franchisenemer. Negatieve ervaringen op internet hoeven dus niet per se te betekenen dat een bedrijf niet te vertrouwen is. Toch is het goed om wel even je eigen research te doen. Zijn er veel negatieve ervaringen van franchisenemers? En waar gaat het dan precies om?

Stel moeilijke vragen
De negatieve ervaringen van anderen kun je gebruiken in het gesprek met de franchisegever. Het is misschien niet leuk om moeilijke vragen te stellen, maar het gaat wel over een belangrijk deel van je eigen toekomst. Vraag bijvoorbeeld hoeveel franchisenemers binnen X jaar stoppen, hoeveel er failliet zijn gegaan, hoeveel vestigingen er dit jaar bij zijn gekomen, en wat er niet zo goed gaat binnen de formule. Dit kan nagegaan worden in het pre-contractueel informatie document die valt onder de verplichte meldingen.